lørdag den 1. marts 2008

Museer og Facebook

Moesgård Museum er nu det andet danske museum der har fået en Facebookside.

Siden blev sat op i denne uge og museets har løbende fået "fans" kun gennem den virale spredning af information, der er en kerne i Facebooks ide. Mediet ligger jo op til at man skal se hvad ens venner gør, deltager i og melder sig til. Interessant at se ens egen institution i den fødekæde.
Her er Moesgård Museums facebookside, hvor det er også er muligt at blive fan af stedet:
Basisopsætningen var rimeligt simpel, men gav ikke mulighed for meget information og brug af virkemidler. Mulighederne ligger i valget af applikationer og her er der inspiration at hente i andre museers brug af mediet, f.eks. disse steder:

Når man så først er på, kan man se statistik over brugen, ligesom man får tilbudt annoncemuligheder med videre. Vi vil nu bare ligge film, billeder og begivenheder ud og se hvordan bruget af sitet bliver, mens vi grubler over hvordan vi får lavet et kram-din-ynglings-oldtidsfund applikation eller en Grauballemand quiz.

7 kommentarer:

Jacob Knudsen sagde ...

...og Vejle Museum fulgte få timer efter. Vi har dog kun en ven (mig selv). Mest fordi vi ikke synes siden er helt klar endnu...men det kommer inden længe...

Jacob Knudsen sagde ...

...vi har dog valgt at lave det som en gruppe...

Martin Brandt Djupdræt sagde ...

Det kan også godt være det er bedre. Jeg kan ihvertfald se at mange grupper har flere medlemmer end profilsiderne, men jeg kan ikke se om det har noget med formatet at gøre (og er det logisk et et museum er en gruppe?).
Et museum med en stor gruppe og mange features er V & A: http://www.facebook.com/group.php?gid=2414603904&ref=mf

So ein historischer Ding... sagde ...

Tolkningen af begrebet gruppe er jo heldigvis ikke så hård på facebook. Det handler mere om hvad funktionen kan bruges til. Og fordelen ved at lave en gruppe, er at det er meget enkelt at gå til og spiller på "nyhedsbrevsformen". Det er nemt for museet at oprette sig, copy-paste sin arrangementer ind som events og så ellers give brugerne besked. Brugerne betragter det nok også som mere uforpligtende at melde sig til og fra grupper end at "blive venner" med et museum. Derudover ved brugerne at det der sendes fra grupperne for det meste kun vedrører gruppernes aktiviteter.
Bagdelen ved at bruge gruppen, er at man ikke i samme grad spiller med på den leg der foregår på facebook med quiz'er, video'er, etc. Den sidste del kunne jeg egentlig godt tænke mig at undersøge nærmere - det kræver bare betydeligt mere og lige for tiden kniber det med...ja, tid.

V & A's side er i øvrigt bestemt et godt eksempel på hvordan en gruppe kan bruges.

Charlotte S H Jensen sagde ...

Jeg synes det er meget spændende, hvad du skriver Jacob, for jeg er ikke i tvivl om at det er fordele om ulemper ved både at være gruppe og side. Et problem ved at være gruppe og bruge de forskellige applikationer er mnåske også, at der ikke er så gevaldigt mange "historiske" applikationer (endnu).

Noget som vi har overvejet er også, om man kan bruge stedet til mere løbende tilstedeværelser, fx midlertidige grupper ifht. særudstillinger. Der er jo flere udenlandske som netop laver eventgrupper.

Jacob Knudsen sagde ...

Eventdelen tror jeg også der er stor perspektiv i. V & A bruger den på den måde. Det er så nok en god ide, lige som V & A, at løfte sin event til mere end blot "kom og se et foredrag" og den slags. Vi skal som museum flytte i nye bygninger i løbet af 2009 og 2010. Her får vi kunstnere og et teater som naboer. Samarbejder med disse vil formentlig få en karakter der egner sig godt til at "hype" via facebook og lignende. I virkeligheden er det også det der er mit stille perspektiv med at ligge Vejle Museum ind på Facebook. Jeg forventer ikke det store for vores museum her og nu, men prøver at geare os til en anderledes fremtid.

Thomas Söderqvist sagde ...

Tredje museum :-)
-- jfr Bentes kommentar her: https://www.blogger.com/comment.g?blogID=4656892551809114542&postID=8925331736340965184&isPopup=true
Thomas