torsdag den 25. oktober 2007

Inspiration IV


Jeg stødte tilfældigt på et par - for undertegnede - ukendte, men for denne gruppe formentlig interessante tiltag mens jeg sad og surfede rundt på facebook. (Apropos facebook kunne det være spændende at kigge på museumsverdenens brug af sociale netværksværktøjer som f. eks. førnævnte facebook, linkedin og myspace - faktisk har jeg lige oprettet en lille uformel afstemning til det formål i menuen til venstre.)

Jeg vil nøjes med at viderebringe de to ting jeg brugte mest tid på. Den første jeg faldt over var MCN: Museum Computer Network - http://www.mcn.edu/

Netværket er centreret omkring: "Helping information professionals use technology to serve their institutions." Desuden definerer netværket sit formål på hjemmesiden: "The Museum Computer Network (MCN) supports the greater museum community by providing continuing opportunities to explore, implement, and disseminate new technologies and best practices in the field."

MCN blev oprettet mellem museer i New York området i 1967 i forbindelse med de første registreringsinitiativer på edb. Blandt netværkets aktiviteter kan nævnes afholdelsen af en årlig konference. I år finder den sted i Chicago - lige om lidt...

Det er et spændende sted at kigge rundt. Både konferenceprogrammer og ikke mindst en hel del gode links inspirerer.

Den anden jeg faldt over var projektet Omeka - www.omeka.org

Projektet arbejder mod udviklingen af "a simple and flexible system for organizations, cultural institutions, and individuals to manage and publish items, collections, and exhibits on the web. Omeka is free and open source."

Projektet udspringer af et samarbejde mellem Center for History and New Media på George Mason University i Virginia og Minnesota Historical Society.

Der er flere spændende perspektiver i Omeka - især i forlængelse af vores snak på sidste møde om blogværktøjer og anvendelsen af platformen wordpress som 'backend' for et museums hjemmeside. Udover at være open source er projektet spækket med web 2.0 funktionaliteter som tagging, blogs og syndikering. Desuden skabelonsystem, muligheder for flere sprog og meget andet.

Jeg synes det tegner til at være et perspektivrigt projekt og det kunne faktisk være skægt at melde sig under fanerne som oversætter, tester eller hvad de nu måtte have brug for - open source til folket ;-)

4 kommentarer:

Charlotte S H Jensen sagde ...

Jeg har straks været der i afstemningen og er helt enig i, at det ville være alletiders at se på brug af sociale steder. Her er et emne til næste netværksmøde, synes jeg. På min nylige tur til London mødte vi flere, som netop var begyndt at arbejde strategisk med disse medier. Tilsyneladende især med facebook. (Jeg har da osse en konto både her og på MySpace, men har ikke rigtigt fået taget mig sammen til at gøre noget ved det endnu og lave ordentlige profiler. Så hvis nogen véd hvordan man integrerer sin egen blog på MySpace må de godt sprede lys i min uvidenheds mørke)

Jeg har brugt linkedin gennem efterhånden lang tid, og jeg synes det er alle tiders. Meget anbefalelsesværdigt - godt til at holde styr på folk, osse når de skifter job.

Mikkel Thelle sagde ...

Interessante projekter - har selv prøvet lidt med Facebook og synes der er gode muligheder (samt nogle fjollede funktionaliteter) - måske man skulle oprette et netværk for digitale museer her? kan man mon det?

Rune Clausen sagde ...

Det kunne man sagtens... Vi kunne oprette en 'gruppe' som det hedder... Det kunne måske være en idé at holde den på engelsk eller i hvert fald tosproget - så kunne vi når ud til nogle af de internationale... Der er faktisk et par relevante grupper derinde i forvejen ( f. eks. International museum web professionals og Museum Professionals Unite Across Facebook) Men det kræver at vi er nogle stykker der bruger den - og har overskud/tid til også at vedligeholde den.

Det må i øvrigt være et af de helt store problemer ved netværkshjemmesider - det er tidsrøvere... Og hvor skal man satse? Myspace er stadig størst, men Facebook stormer frem for tiden...

Charlotte S H Jensen sagde ...

God idé at prøve at lave et netværk der også - her kunne man jo netop komme i kontakt med folk, der ikke snakker dansk.

Jeg synes at mærke/føle/fornemme, at Facebook udvikler sig en smule mere "seriøst" end MySpace? Altså, at der er flere institutioner m.m. som relaterer sig til og bruger Facebook?

Jeg har ikke noget at have denne fornemmelse i, andet end at det er noget jeg syntes at "fornemme", bl.a. under min nylige tur til London. Er der andre, som har den fornemmelse, eller er det bare mig?